• Noorwegen_topbanner

HITTE-ALARM: HOUD JE HOOFD KOEL OP DE FIETS


De zomervakanties staan voor de deur en als we de weersvoorspellingen mogen geloven, dan krijgen we de komende week zonovergoten dagen met temperaturen waar ze in de vakantie-oorden aan de Middellandse Zee jaloers op zijn. Nou fietsen wij liever in de zon dan in de regen, maar als het kwik richting de 30 graden Celsius gaat, is het wel zaak dat je hoofd en lichaam koel houdt. Een zware inspanning kan namelijk ongezond zijn als het warmer is dan 28 graden Celsius. Vijf tips.

1. Kies een route door het bos
Asfalt dat de hele dag ligt te bakken in de zon geeft veel meer warmte af dan een zachte bosondergrond. Stippel dus een route uit die zo veel mogelijk over bospaden loopt. Dan rijd je ook nog eens heerlijk in de schaduw van de bomen!

2. Draag lichte, ventilerende fietskleding
Heb je nog een licht gekleurde helm liggen? Dit is het moment om hem op te zetten. Een donkere helm zorgt er hoe dan ook voor dat je hoofd sneller opwarmt. Hetzelfde geldt voor je kleding. Zorg ook voor goed ventilerende kleding die transpiratievocht goed afvoert om je rit comfortabel te houden.

3. Drinken, veel drinken!
Goed drinken tijdens het fietsen is altijd belangrijk, en dat geldt des te meer als het zo warm is. Je verliest veel vocht door transpiratie en dat moet aangevuld worden. Drink vaak kleine beetjes, ook als je nog geen dorst hebt. Want als je echt dorst krijgt, ben je meestal te laat. Een rugzak met drinksysteem is ideaal om regelmatig een slok water te nemen. Koffie, thee en alcohol drijven vocht af. We willen je je welverdiende biertje achteraf niet ontzeggen, maar tijdens het fietsen kies je toch maar beter voor een sportdrankje. Misselijkheid, duizeligheid, krampen en hoofdpijn kunnen wijzen op uitdrogingsverschijnselen.

4. Smeer je in met goede zonnebrandcrème
Dat je je goed moet insmeren als je je in de brandende zon begeeft, weten we intussen allemaal wel. Let er bij het sporten met name op dat je die goedkope zonnebrandcrème laat staan en een goede sportzonnebrandcrème gebruikt. Je wilt namelijk niet dat de crème door transpiratievocht uit gaat lopen en in je ogen komt.

5. Pas je aan
Doe niet net alsof het gewoon 15 graden is buiten, maar pas je aan het zomerse weer aan. Laat je lichaam wennen aan de warmte, je hoeft echt niet meteen een urenlange fietstocht op het maximum van je kunnen te gaan rijden. Het mag best wat rustiger, zeker tijdens de eerste zomerdagen. De felle middagzon kun je ook maar beter niet combineren met een zware inspanning. Siësta's zijn niet voor niets uitgevonden. De vroege ochtend, late namiddag of vroege avond zijn heerlijk voor een zomerse fietstocht.



Vorige pagina Naar boven
Deel dit artikel
Zoeken
Nieuwsbrief

Schrijf je in en ontvang ons E-NEWS

Social media


Bike video's



Volg ons

Poll

GRAVELFIETS

Divide