• Noorwegen_topbanner

Rijtechniek: Een gravelfiets en nu?


Weerstand, parcours kennis

Zodra je voor het eerst het asfalt afdraait zal je gelijk wat veranderingen ervaren. Allereerst is het heerlijk om eens te kunnen variëren op je route en deze te kunnen verrijken met wat offroad werk. Dit betekend echter meer weerstand en dat maakt het een stuk zwaarder. Het aantal afgelegde kilometers zal op de paden ook een stuk minder zijn vanwege deze weerstand. Op het asfalt zal je niet heel veel variaties van de ondergrond vinden. Offroad is dat een ander verhaal. Sommige grindpaden zijn goed begaanbaar waar andere paden bijna niet doorgankelijk zijn. Probeer mul zand en paden met veel stenen en wortels te vermijden. Parcours kennis is dan ook een pre.

Vooruitkijken, bochten

Op de paden vind je kuilen en obstakels die je liever vermijdt. Om deze te vermijden kun je er het beste langs kijken. Op het moment dat je gefocussend bent op die ene kuil zal je merken dat het lastiger is om er omheen te gaan. De ideale lijn die je normaal gesproken gebruikt om je bochten in te sturen ligt buiten het asfalt net iets anders. De lijn die je door de bocht rijd is daar gebaseerd op de keuze waar je banden de meeste grip hebben, om deze reden zijn de banden ook voorzien van een profiel. Vermijd in de bochten de stukken met los zand of met veel steentjes.

Remmen, grip

Je remweg zal vaak ook een stuk langer zijn door de losse ondergrond. Zorg ervoor dat je het meeste remwerk al voor de bocht gedaan hebt. Dit is niet anders als op de racefiets. Wil je offroad iets meer comfort en controle dan kun je ervoor kiezen om met wat minder druk in de banden te rijden.


Vorige pagina Naar boven
Deel dit artikel
Zoeken
Nieuwsbrief

Schrijf je in en ontvang ons E-NEWS

Social media


Bike video's



Volg ons

Poll

GRAVELFIETS

Divide