• Noorwegen_topbanner

Fietsers versus vervuilde lucht



Er zijn al heel wat studies uitgevoerd die kijken naar de hoeveelheid ingeademde vervuilde lucht onder de weggebruikers. In veel van die onderzoeken zouden juist de automobilist zich moeten weren tegen de schadelijke stoffen. Het meest recente onderzoek laat nu echter het omgekeerde zien. De fietser zou een masker moeten dragen om zich te kunnen beschermen tegen de vervuilde lucht. Fietsers hebben twee en een half keer zoveel meer kans dat ze de gevaarlijke stoffen inademen ten opzichte van een automobilist.

Bij een onderzoek in de Engelse plaats Guildford is gekeken naar wat een weggebruiker precies inademt. Het onderzoek is uitgevoerd in een normale en rustige stad in plaats van het soms hectische Londen.

Het team bestaande uit de universiteit uit Surrey en de North Carolina State universiteit voerden het onderzoek uit. Ze typeerden daarbij vier groepen. Fietsers, autobestuurders, wandelaars en buspassagiers. Daarbij keken ze naar de inademing van kleine vervuilde deeltjes zoals in autogassen en grotere vervuilde deeltjes zoals rem en banden afval.

Het onderzoek in Guildford werd zowel tijdens als na de spits uitgevoerd. Hoewel de fietsers op milieuvriendelijke wijze onderweg zijn, blijk het percentage ingeademde schadelijke stoffen het hoogst. Twintig procent meer als de buspassagier en twee en een half keer zoveel als een automobilist. (mits de ramen gesloten zijn en de airco aanstaat)

De behoefde van het onderzoek komt uit de groeiende interesse van fietsenverhuurbedrijven. Daarnaast wil de universiteit van Surrey ook zijn eigen fietsplan uitrollen.

Verhoogde inhalatiesnelheid

Professor Prashant Kumar, directeur van het Global Centre for Clean Air Research aan de universiteit van Surrey, zei:
"Actief reizen (fietsen, wandelen) bevordert de gezondheid door de verhoogde fysieke activiteit. Een verhoogde fysieke activiteit betekent echter ook verhoogde inhalatiesnelheden en dus de inname van meer vervuilde lucht. De nabijheid van gemotoriseerd verkeer houdt verband met hogere blootstellingconcentraties aan fietsers. Bovendien zijn de blootstellingen van de deeltjes voor voetgangers en fietsers groter op drukkere routes dan op routes met weinig verkeer, echter uit recente studies is gebleken dat de gezondheidsvoordelen van lopen en fietsen zwaarder wegen dan de negatieve gevolgen. "

Langer termijn

Professor Chris Frey, co-onderzoeker van deze studie van de North Carolina State universiteit, zei: "Kennis van daadwerkelijke blootstelling aan luchtvervuiling helpt om betere keuzes te maken met betrekking tot de transport keuze, tijdstip en/of de locatie van de activiteit. Op de lange termijn kan deze informatie helpen bij het plannen van organisaties en overheden om gezonder leven te bevorderen door blootstelling preventie toe te voegen als een criterium voor bouwprojecten en land bestemming.

Afstand tot het autoverkeer

Professor Kumar voegde hieraan toe: "Betere planning door wandel- en fietspaden zo ver mogelijk van de wegen te plaatsen. Toevoegen van groene barrières tussen voertuigen en voorbijgangers om vervuiling tegen te houden. Waar mogelijk, auto's te weren bij drukke plaatsen waar veel mensen lopen en fietsen. Dit kan de gezondheid van veel burgers verbeteren."
Vorige pagina Naar boven
Deel dit artikel
Zoeken
Nieuwsbrief

Schrijf je in en ontvang ons E-NEWS

Social media


Bike video's



Volg ons

Poll

GRAVELFIETS

Divide