• Noorwegen_topbanner

Adroit voorvork is net even iets anders



“Net” is hier natuurlijk een understatement. Adroit gebruikt een achterdemper in zijn voorvork en dat is zeer opmerkelijk. In het verre verleden zagen we dit concept ook al eens voorbijkomen in de vorm van de Girvin Vector. De ontwikkeling daarvan was destijds ook al revolutionair, maar daarna is deze niet meer geëvalueerd. Theoretisch gezien zouden de huidige technieken voor verbeteringen kunnen zorgen. Naast het opvallende detail van een achterdemper, presteren ze het ook om een eenbenige versie uit te voeren. Dat zien we dan weer terug bij Cannondale die veel succes boekte met zijn ‘Lefty’.


All-mountain voorvork

Ongeveer 2 jaar werkten Adroit Cycleworks en Avid Essentials aan de vork. Ze ontwikkelde een vork met een uitstekende stijfheid en veel instellingsmogelijkheden. Maar wat is nu het voordeel om een achterdemper in je voorvork te plaatsen? De theorie daarachter is om de demper verticaal te plaatsen. Daardoor zal iedere belasting direct een beweging van de demper op kunnen leveren en verminder je de wrijving op de bushings. De weerstand en veer-eigenschappen zouden versterkt worden door de parallellogram armen waarin deze geplaatst zijn. Door het plaatsen van verschillende dempers kun je variëren tussen 140mm of 170mm veerweg. Daarbij moet je dan wel rekening houden met de geometrie van je fiets. Als je teveel varieert in je veerweg zal je daar aanpassingen in moeten doen om deze niet in de war te schoppen en de juiste fietseigenschappen te behouden. Gezien het bereik van de veerweg is de vork inzetbaar voor all-mountain gebruik.



Eenbenige voorvork

En dan is er de eenbenige variant. Deze zal iets minder kilogrammen op de weegschaal brengen. Het exacte gewicht is nog niet bekend en licht rond de 1500 gram wat een zeer lichte enduro voorvork is met een veerweg van 160mm. Verwachte beschikbaarheid van de voorvorken is Augustus 2018.

Meer informatie; adroitcycleworks.com
Vorige pagina Naar boven
Deel dit artikel
Zoeken
Nieuwsbrief

Schrijf je in en ontvang ons E-NEWS

Social media


Bike video's



Volg ons

Poll

GRAVELFIETS

Divide