• Noorwegen_topbanner

Hoe overwin je de steilste helling in de bergen?



Dit type helling is meestal voorzien van haarspeldbochten. In de volksmond van de mountainbiker ook wel switchbacks genoemd. Overal waar bergen zijn kom je ze tegen. Op een pittige afdaling in de Ardennen of in de Italiaanse Dolomieten. De switchback gaat hand in hand met de bergen. Deze kan behoorlijk intimiderend overkomen doordat ze gepaard gaat met een afgrond en een hele korte scherpe bocht. Hoewel deze meestal wel berijdbaar zijn is het de kunst om in balans te blijven en daarbij de juiste snelheid te hanteren. De grootste uitdaging is echter het vertrouwen. Met een paar tips als handvat kun je hieraan werken en straks probleemloos door de krappe bochtjes draaien.

Aanloop

Een goed begin is het halve werk is hierbij een zeer toepasselijk gezegde. Kijk daarbij goed vooruit, de bocht is nog ver weg maar door deze van tevoren te spotten kun je je snelheid goed doseren. Je kan daarbij ook direct je positie op het pad bepalen en naar de bergkant van de bocht opsturen. Dus niet binnendoor maar buitenlangs. Op het moment dat je de bocht in draait zou het meeste rem werk al verricht moeten zijn.

Hoog aanhouden

Je bevind je nu aan de buitenkant van de bocht en je kan aan de switchback beginnen. De buitenkant van de bocht loopt meestal schuin naar beneden en daarbij dwars op je banden. Je fietst daarbij zogenaamd off-chamber. Om hoog te komen op deze schuine helling kan het helpen druk te houden door je binnenste been laag te houden en druk te zetten op de pedaal. Als je de bocht inzet moet je deze druk er wel direct weer afhalen. Nu is het tijd om de bocht in te zetten.

Voorwiel begeleid

Nu ligt de focus op je voorwiel. Zorg ervoor dat je je voorwiel hoger op de schuine wand stuurt. Bij een steile afdaling kan het zelfs zo zijn dat je achterwiel het midden van het pad niet eens verlaat. Zolang je voorwiel maar hoog is ingezet kun je zelfs de kortste bochten nemen. Snelheid kan hier ook je vriend zijn om je voorwiel hoog op te kunnen sturen. Dus laat die voorkant maar lopen en probeer te ontspannen.

Bandengrip

Kijk de bocht in en nu is tijd om de remmen los te laten. Breng nu je gewicht over van je binnenste been naar de buitenkant. Als je fiets weer vaart maakt verhoog je de druk op je buitenste pedaal en druk je je banden de bocht in. Let op dat je hierbij je remmen met rust laat. Misbruik alleen je achterrem als het theoretische niet mogelijk is om de hoek van de bocht te maken. Je achterkant zal dan uitbreken en met een beetje geluk sta je daarna weer netjes recht op het pad.

Bocht uitkijken

Nu je lekker op snelheid bent is het belangrijk dat je focust op de uitgang van de bocht. Kijk vooral niet daarheen waar je niet heen wilt. Geheid dat je daar belandt als je de verleiding niet kan weerstaan. Alleen al door te focussen op de locatie waar je wel heen wilt zal het je verbazen hoe vaak je daar ook terecht komt. Bouw je vertrouwen in stapjes op en binnen no time is geen bocht meer te krap.
Vorige pagina Naar boven
Deel dit artikel
Zoeken
Nieuwsbrief

Schrijf je in en ontvang ons E-NEWS

Social media


Bike video's



Volg ons

Poll

GRAVELFIETS

Divide