• Noorwegen_topbanner

Van Nicholas Zephyr (2018)

Tien jaar geleden was een fiets met dunnen banden en een gebogen stuur al een racefiets. inmiddels bestaan er aero-racers, gravel-racers, specifieke klimfietsen en criterium-racers.
Van alle mogelijke categorieën is de zogenaamde endurance-racer misschien wel de meest logische keus voor de gemiddelde wielrenner. Hoe zou het nou zijn als zo'n comfortabele endurance-racer is gebouwd van het duurzame en trillingdempende titanium?
Wij hebben drie tita-racers getest!



Van Nicholas Zephyr

Wat zo mooi is aan een Van Nicholas Zephyr:
Hij is al van verre herkenbaar als een Zephyr aan de lange, rechte balhoofdbuis, breed aangezette conische bovenbuis en een laag geplaatste, extreem dunne staande achtervork. Nergens een standaard ronde buis, maar juist overal prachtige vormen die ook nog eens een doel dienen. Dit is titanium hydroforming in optima forma. You love it or you hate it, wij horen bij de lovers.
De compacte geometrie en de wulpse buisvormen komen optimaal samen zodra de fiets op gang komt. De Zephyr manifesteert zichzelf dan ogenblikkelijk als een speelse en makkelijk sturende racer. Zoals veel echte wedstrijdfietsen, maar dan wel met een niet te diepe zithouding en een hogere mate van comfort. De stijfheid van de achtervork is meer dan voldoende, maar toch voelt deze niet hard aan.
Het feit dat vijfentwintig millimeter echt de maximale bandenbreedte is doet wel wat af aan de positionering van de Zephyr, maar het gevoel van de fiets in zijn geheel compenseert dit euvel ruimschoots.
Rijden op de Zephyr is een feest. Het ontbreken van steekassen, hydraulische schijfremmen of andere moderniteiten doet niets af aan de rijervaring van dit titanium meesterwerkje. 
Het is een prachtige fiets die uitnodigt om zo vaak mogelijk op pad te gaan.




Wellicht niet helemaal 2018, maar wel erg mooi die rechte balhoofdbuis. De remkabel gaat door de bovenbuis naar achteren, de schakelkabels lopen buitenom langs de onderbuis.


De conische bovenbuis en dunne, laag aangezette staande achtervork levert een slank en sierlijk silhouet op.


Ronduit schitterend. De prijs voor de allermooiste achterpat gaat naar Van Nicholas


Ook zeer fraai, die in de balhoofdbuis gegraveerde V.


Voor stuur en stuurpen van de testfiets ging Van Nicholas te rade bij Fizik, maar via de online configurator van Van Nicholas kan je ook andere componenten kiezen.


Ondanks de klassieke belijning vind je op de Zephyr een modern press-fit trapaslager.

Specificaties en geometrie

Prijs - Vanaf €1.899,- (los frame)
Maten - 50/52/54/56/58/60 cm
Info - vannicholas.com

Framemateriaal - Titanium
Vork - VNT (full carbon)
Versnellingen - Shimano Ultegra (2x11)
Crankset - Shimano Ultegra (50-34t)
Cassette - Shimano Ultegra (11-28t)
Velgremmen - Shimano Ultegra
Stuur/-pen - Fizik Cyrano R3/Fizik Cyrano
Zadel - Fizik Antares
Wielen - Mavic Ksyrium Pro Exalith SL
Banden - Mavic Yksion Pro (25 mm)

Gewicht - 7,8 kg
Zitbuis-/balhoofdhoek - 73,°/72,°
Zit-/boven-/balhoofdbuis - 550/566/200 mm
Stuur/-pen - 420/100 mm
Achtervork - 418 mm
Bracket-drop - 70 mm
Wielbasis - 1.011 mm


Vorige pagina Naar boven
Deel dit artikel
Zoeken
Nieuwsbrief

Schrijf je in en ontvang ons E-NEWS

Social media


Bike video's



Volg ons

Poll

GRAVELFIETS

Divide