• Noorwegen_topbanner

De vijf basistechnieken voor het fietsen in de bergen van Zuid-Tirol

Als je een goede fietstechniek hebt voor het mountainbiken, dan ben je al halverwege. Je achterwiel omhooggooien in de haarspeldbocht is er eentje in de hoogste categorie. Gecontroleerd over bergruggen rollen, de juist remtechniek in steile passages of gebalanceerd rijden over losse stenen, hoort bij de rijtechniek van ieder fietser die zich in de bergen begeeft. Maar wat zijn nu de belangrijkste basistechnieken, die niet alleen voor meer plezier maar ook voor een zeker gevoel zorgen?

1. Goede balans 
Dit is de basis van elke MTB-fietstechniek. Hoe beter je balansgewicht op de fiets is, hoe veiliger en sneller je je over de paden kan begeven. Dit geldt speciaal voor als je op hoog in de bergen begeeft, waar je vaak geconfronteerd wordt met stenen, krappe bochten of haarspeldbochten. Dan is de goede balans op de fiets noodzakelijk. Door eenvoudige evenwichtsoefeningen te doen op het vlakke terrein kun je je balans perfect trainen. Hoe? Een voorbeeld van een oefening is de volgende. Zet je fiets met je voorband tegen een object aan (boomstam, bank, muur) en zet druk op het pedaal zodat je fiets tegen de hindernis aandrukt. Probeer nu zo lang mogelijk te blijven staan en balanceer jezelf zo centraal mogelijk op de fiets.


2.  Coördinatie 
Wat kinderlijk simpel lijkt, is bij volwassenen vaak een groot probleem. Het is niet zo makkelijk om je op één enkel element van de fietstechniek te concentreren. Zeker wanneer alle technieken bij elkaar komen in uitdagend terrein, het kan dan erg lastig worden. Met speciale ‘spelletjes’ kan je je coördinatie oefenen. Hoe? Probeer eens tijdens het fietsen objecten op te pakken en weer terug te zetten of hou je handen gekruisd tijdens het fietsen. Laat je fantasie erop los en verzin iets geks. Kies in ieder geval een makkelijk terrein voor deze capriolen.


3. Veilige vertrekpositie 
Een veilige vertrekpositie is een must voor een steilere fietstocht. Alleen dan is het mogelijk om de controle te houden in bijna ieder terrein. Om zoveel mogelijk bewegingsvrijheid te creëren is het belangrijk je zadel zo laag mogelijk te zetten. Idealiter monteer je voor de bergen een dropper. Hoe ziet de juiste afdaling houding eruit? Sta horizontale op je pedalen met licht gebogen knieën. Zorg er altijd voor dat de positie boven de fiets centraal is. Zorg voor een ontspannen houding en houd je ellebogen naar buiten. Rem tijdens de afdaling gelijkmatig zonder een wiel te blokkeren. Als de afdaling steiler wordt, zorg er dan voor dat je het gewicht meer naar achteren verplaatst. Waak er echter voor dat je niet te veel naar achteren leunt. Je verliest dan de controle over je fiets.


4.Veilig afstappen in steile afdalingen! 
Een van de belangrijkste technieken wanneer het om zekerheid gaat in de bergen. Het zal je verbazen maar het is die van het afstapen in een steile passage die soms eindigen in ernstige verwondingen. Gecontroleerd en op de juiste manier afstappen kunnen dan de ´redder in nood’ zijn. Want zelfs de dapperste onder ons lopen soms tegen hun limiet. Soms kan de afdaling te steil worden, waardoor je het eng vindt en de controle driegt te verliest. Dan kan je het beste stoppen. Maar hoe doe je dat? Het beste is dan om de snelheid gelijkmatig te verlagen, omdat te hard remmen kan leiden tot een voorwaartse salto richting de ondergrond. Beweeg tegelijkertijd het gewicht naar achteren, strek je armen, laat het naar het dalgerichte pedaal naar beneden vallen en kom rustig tot stilstand. Stuur daarbij licht naar de bergkant. Vergeet daarbij niet de remmen vast te houden. Veilig afstappen in de afdaling doe je achter je fiets alleen zo vermijd je een ongewenste koprol.


5. Steil omhoog met grind ondergrond
Dat klinkt als een simpele taak maar dat is het vaak niet. Als de steentjes gaan samen werken is het net een kogellager. Om te beginnen moet je de fiets iets naar de zijkant verplaatsen en schuin de helling oprijden. Kies een versnelling waar je snel een gelijkmatig tempo kunt opbouwen. Heb je een dropper* begin dan met een zadelhoogte waarbij je voeten de grond kunnen raken. Probeer zo snel mogelijk op de fiets te stappen zodat je het achterwiel zo snel in beweging kan zetten. Na een snelle en vaak vermoeiende start is het verstandig om met een lichtere versnelling verder te fietsen.



Tip 
Wat ook belangrijk is, naast dat je zelf kunt oefenen op deze technieken, is een cursus rijtechniek van een van de Zuid-Tiroolse fietsscholen of deelname aan een speciale fietstechniekweek van Bikehotels Südtirol. Zo kan je mooie routes fietsen en de techniek op de fiets verbeteren in één keer. Dropper* Een populair item voor een mountainbiker in de bergen. Deze in hoogte verstelbare zadelpen bedien je vanaf je stuur en kun je met een druk op de knop op de gewenste hoogte instellen.





Vorige pagina Naar boven
Deel dit artikel
Zoeken
Nieuwsbrief

Schrijf je in en ontvang ons E-NEWS

Social media


Bike video's

20.000 KILOMETER FIETSEN

In deze video een bloemlezing van de mooiste momenten die Ellen en Elmar van Drunen tijdens hun 20.000 kilometer lange reis door Zuid-Amerika beleefden.



DEW FILES: FINLAND

De fameuze Kona ontwerper Dr. Dew was deze keer in het Finse Helsinki in de koudste maand van het jaar: januari. Bibberkoud, donker en toch met duizenden fietsers. Mooi!




Volg ons

Poll

WINTERBANDEN

Divide