• Noorwegen_topbanner

Gaastra Fyts 4.14 Frou (test 2016)

BETROUWBARE FRIES


Naast zijn merk Idworx brengt Gerrit Gaastra ook fietsen onder zijn familienaam ‘Gaastra’ op de markt. Stalen frames, zwarte lak, klassieke uitstraling. Een van de topmodellen is de Fyts 4.14 met Rohloff-aandrijflijn. Reisredactrice Marjo van Oosten reed met damesuitvoering, de Gaastra Fyts Frou.

Gaastra fietsen zijn misschien nog niet heel bekend, maar maker en naamgever Gerrit Gaastra is de achterkleinzoon van de Fries Andries Gaastra, die in 1904 de Batavus fietsfabriek oprichtte. Zijn kleinzoon, ook Andries geheten, startte in 1974 met Koga. En achterkleinzoon Gerrit Gaastra blijkt een ondernemende fietsliefhebber, getuige het succes van Idworx fietsen (sinds 1999) en recentelijk Gaastra (sinds 2011). Nederlandse roots, maar de Gaastra fietsen worden in Duitsland geassembleerd, in de fabriek van Idworx. In de naam Gaastra Fyts 4.14 Frou staat de ‘4’ voor het vierde merk door deze ondernemersfamilie op de markt is gebracht en de ‘14’ voor de veertien versnellingen van de Rohloff Speedhub versnellingsnaaf.

Niet wennen
Dat Gerrit Gaastra en zijn teamweten hoe je een goede fiets moet bouwen is direct duidelijk. Aan deze fiets hoef je niet te wennen. De eerste rit van de redactie in Utrecht naar mijn woonplaats Noordwijk is gelijk goed. Comfortabele zit, prettig stuurgedrag en dito wegligging. En is ondanks de forse banden is de fiets goed op snelheid te krijgen. Op het eerste gezicht is deze Gaastra niet het meest flitsende rijwiel wat je bij het redelijk stevige prijskaartje zou verwachten. De Fyts 4.14 Frou oogt als een degelijke damesfiets. Dat komt voornamelijk door de kleur: zwart, zonder accenten. Stoer, dat wel. Chique ook. Maar wat je er ook van vindt; een andere keus is er niet. Maker en naamgever Gerrit Gaastra meet zich dezelfde arrogantie aan als destijds Henri Ford met de T-Ford: “You can choose any color, as long as it is black.”

Duitse kwaliteit
Bij een tweede blik valt de Rohloff-naaf op. Inmiddels heeft deze Duitse naafversnelling zijn kwaliteiten wel bewezen. Opvallend: de naaf op deze Gaastra maakt vanaf het begin een stuk minder herrie dan ik gewend was van een Duitse vakantiefiets die ik eerder mocht testen voor dit blad. Alsof deze naaf al ingereden was. Het bereik van de versnellingen is ruim voldoende, ook voor bergritten met bepakking. Over bergritten gesproken: de kwaliteit van een toerfiets meet je óók af aan afdalingen met volle tassen. Deze fiets geeft geen krimp, ligt rotsvast op de weg. Ook bij hogere snelheden blijf je je veilig voelen.
De houding af fabriek is comfortabel, maar met enige aanpassing wat sportiever af te stellen door de stuurnok te verdraaien en/of wat vulringen weg te halen. Dat heb ik gedaan, voor een langere fietstocht zit ik graag net iets meer voorover zit. Toch muteert de Fyts daarmee niet in een sportfiets. Het is een blijft een comfortabele toerder. Ook het gewicht draagt bij aan dat gevoel. Compleet met slot en pedalen weegt de fiets ruim zestien kilo. Toch iets om rekening mee te houden als de fiets mee het vliegtuig in moet. Zoals ‘mijn’ test-Fyts. Die mocht namelijk mee op fietsvakantie naar Sri Lanka!

Betrouwbaar op reis
Tijdens die reis, waarbij ik 1.250 kilometer gereden heb, heeft de fiets me geen moment in de steek gelaten. De ballonbanden vangen kuilen, keien en grind goed op en geven het lijf geen extra belasting. Hierdoor slaat de vermoeidheid minder snel toe. Bij zeer slecht wegdek kun je wat lucht uit de banden laten lopen, maar dit was ondanks erg slechte wegen niet nodig. De fiets stuurt namelijk ook lekker: je kunt vrij gemakkelijk om genoemde kuilen heen fietsen.
Voor de reis heb ik maar een paar kleine aanpassingen uitgevoerd. Ik heb de standaard pedalen vervangen door Shimano Click’r klikpedalen, wat samen met de bijbehorende fietsschoen een zeer aangename combinatie vormt. Daarnaast is een Tubus voordrager geplaatst op de speciale nokken op de vork. Over nokken: ik mis de nokjes voor een tweede bidon op het frame en die heb je op langere stukken echt wel nodig. Zelfs met bepakking, alhoewel ik deze reis maakte zonder zware kampeeruitrusting, valt de fiets zonder problemen goed te parkeren op de standaard.

Conclusie

Gaastra heeft met de Fyts 4.14 Frou een mooi product afgeleverd. Veel mooier dan het ingetogen uiterlijk in eerste instantie doet vermoeden. Dankzij de fijne rijeigenschappen, de doordachte detaillering en de solide onderdelen is deze Gaastra namelijk niet alleen geschikt als luxe stads- en forenzenfiets, maar kun je er ook serieus mee op fietsvakantie.
- MvO


Veertien versnellingen in een mooi rond doosje: dat gaat 'eeuwig' mee! Ook de roestvrije, extra harde KMC X1 ketting staat z'n mannetje als het om kilometers maken gaat.


Typisch Gaastra: licht rollende Schwalbe Big Apple ballonbanden voor extra comfort.


Deze hydraulische FirmTech-velgremmen van Magura zijn de beste velgremmen die voor geld te koop zijn.


Specificaties en geometrie

Prijs €2.999,-
Maten (heren) M/L/Xl/2XL
Maten (dames) S/M\L
Info gaastrabikes.eu

Framemateriaal chromo-staal (rvs-patten)
Vork chromo-staal (rvs-patten)
Transmissie Rohloff Speedhub 500
Crankset Truvativ Five-D (43t)
Achterkrans Rohloff (17t)
Remmen (v/a) Magura HS33 FirmTech
Stuur/-pen Gaastra/Gaastra (verstelbaar)
Zadel/-pen SR Dardo/Gaastra
Velgen Ryde Sputnik
Banden (v/a) Schwalbe Big Apple (50 mm)
Opties usb-aansluiting, kettingkast of CDX-Beltdrive, Flex-Bars

Gewicht 16,6 kg
Zitbuis-/balhoofdhoek 73°/70°
Zit-/boven-/balhoofdbuis 520/570/165 mm
Stuur/-pen 620/90 mm
Achtervork 445 mm
Bottom bracket drop 465 mm
Wielbasis 1.076 mm



Vorige pagina Naar boven
Deel dit artikel
Zoeken
Nieuwsbrief

Schrijf je in en ontvang ons E-NEWS

Social media


Bike video's



Volg ons

Poll

GRAVELFIETS

Divide