• Noorwegen_topbanner

Telutci Yuma (test 2016)

CUSTOM CARBON UIT DE POLDER


Een mountainbike helemaal op maat en volledig afgemonteerd en gelakt naar jouw eigen wensen, dat kan alleen met staal of titanium. Dachten wij. Het Nederlandse merk Telutci bewijst met zijn carbon-maatframes het tegendeel. Redacteur Thomas Ettema ging met een van deze exclusieve maatfietsen uit Dronten op pad.

Maatwerk in carbon
De vraag die ik me voorafgaand aan deze test stelde was waarom je überhaupt een carbon maatframe nodig zou hebben. Immers, de betere merken brengen hun carbon mountainbikes in tot wel zes verschillende maten. Het moet dan raar lopen wil je geen passende bike kunnen vinden. En toch is dát wat het Drontse merk Telutci doet: het maken en verkopen van maatframes uit koolstofcomposiet. Thierry Doorneweert van Telutci beantwoordt de waarom-vraag: “Pasvorm staat bij ons voorop. Daarom doorlopen onze klanten altijd een bikefit-programma, om tot de ultieme gepersonaliseerde maatvoering te komen. Maar dat is, samen met het gewicht van de klant om tot de juiste sterkte te komen, maar een deel van ons verhaal. Samen met de koper bepalen we namelijk óók de geometrie van zijn fiets. Moet ‘ie wendbaar zijn? Of juist stabiel? En als we het karakter van de fiets samen met de klant bepaald hebben, dan zijn we er nóg niet. Wanneer het gaat om de keuze van de onderdelen is bij ons namelijk zo goed als alles mogelijk. Een 1x11 aandrijflijn? Of toch 2x10? Press-fiy trapaslager? Of juist een schroefas? Steekassen of quick-release. Op basis van die keuzes maken we het frame, inclusief alle kabeldoorgangen. Ook qua kleuren is alles mogelijk, tot aan een hoogwaardig airbrush-afwerking.”

Geduld gevraagd
Helder verhaal: Telutci is dus maatwerk all-the-way. Niet alleen een frame dat is afgestemd op maten, rijstijl en het favoriete terrein van de koper, maar ook een ruime keuze in onderdelen. Kost natuurlijk wel wat, zo’n geintje. De Telutci Yuma die ik gereden heb voor deze test bijvoorbeeld, kost als los frame €3.400,-. Je snapt dus dat de heren uit Dronten, die gezien de geringe omvang van hun bedrijf best op de kleintjes moeten letten, niet zomaar een maatframe voor ondergetekende in elkaar klussen. En nog los van de kosten; een Telutci is niet bepaald een cash-and-carry product. Want het hele meet- en bouwproces vraagt wel om een beetje geduld van de koper. Thierry hierover: “De productie vindt plaats bij een carbonspecialist in Italië. Het polijsten, spuiten en opbouwen van de fiets doen we in eigen beheer in Dronten. Ook de wielen bouwen zelf, om de fiets nog verder te kunnen personaliseren.”

Relevant
Ik moet me dus ‘behelpen’ met een showfiets die Telutci inzet om kopers te overtuigen van de kwaliteit van hun product. En – hoe toevallig – die showfiets komt min of meer overeen met de maten van mijn eigen bike. Dat maakt deze rijimpressie, ondanks dat deze Yuma niet speciaal voor mij gemaakt is, toch wel enigszins relevant. Enigszins, want de geometrie, carbon lay-up en onderdelen zijn niet míjn keuze, maar die van Telutci. En als ik het hele verkoop- en meetproces van Teluci doorlopen zou hebben, dan zou daar ongetwijfeld een andere bike uit voortgekomen zijn dan die waarop ik nu mijn testrondjes gereden heb.

Goede vrienden
Desondanks is het rijden op de Telutci bepaald geen straf. Integendeel; de Yuma en ik worden héél snel goede vrienden. De maatfiets uit de Polder is vinnig, snel en agressief. Deze eigenschappen, die veel xc-rijders de stap doet zetten van grote 29er wielen naar kleinere 27.5 inch wielen, worden op uitvergroot in het ontwerp van de Yuma. Ook als ik op mijn lokale rondje álles geef, geeft de Yuma geen krimp. De mix tussen stabiliteit en wendbaarheid is spot-on en de combinatie van de sublieme DT Swiss-voorvork met het carbon maatframe geeft een fijne balans tussen stijfheid en comfort. Ook de onderdelen- en afmontage-keuzes die gemaakt zijn passen bij het karakter van deze fiets. Redelijk licht van gewicht, zonder in te boeten op gebruiksgemak, bruikbaarheid en degelijkheid.

Conclusie
Lezers die dit blad al een tijdje volgen weten wellicht dat ik een uitgesproken liefhebber ben van staal en titanium. En dat ik altijd met een kritisch ook naar carbon kijk. Voordeel van werken met staal of titanium is, dat een maatframe met een gepersonaliseerde maatvoering, detaillering en rijeigenschappen relatief makkelijk gerealiseerd kan worden. Wie dat zoekt in carbon kon feitelijk (bijna) nergens terecht. Nu dus wel; in Dronten voorziet men in deze behoefte. En de manier waarop ze dat doen, van het aankoop- en meetproces tot aan het produceren en assembleren van de complete fiets, roept bewondering af. Dus ben je op zoek naar iets unieks gemaakt van waarschijnlijk het beste materiaal om fietsframes mee te bouwen? De carbon-specialisten van Teluci maken je dromen waar.
- TE


De achterbrug en de onderzijde van de onderbuis zijn versterkt met aramide. Dat is hetzelfde spul waarvan kogelvrije vesten gemaakt worden.


Telutci monteert stoppers van FSA. Onbekend maakt onbemind en dat is onterecht, want de modulatie van deze remmen is subliem.


Mooi hoor, die zwarte metallic lak! Liever wat anders? Geen probleem. Jij vraagt, Telutci draait, tot aan gecompliceerde airbrushes toe!


De achterbrug lijkt fragiel, maar niets is minder waar. De fiets is als geheel is buitengewoon stijf, met op de juiste plaatsen ingebouwd comfort.

Specificaties en geometrie

Prijs €5.600,-
Maten maatwerk
Info telutci.com

Frame 1K carbon met aramide versterkingen
Vork DT Swiss OPM O.D.L. (100 mm)
Derailleurs/shifters Sram X0 (1x10)
Crankset FSA SL-K 392 EVO (36/24t)
Cassette Sram X0 (11-36t)
Remmen (v/a) FSA Afterburner (160/160 mm)
Stuur/-pen FSA SL-K
Zadel San Marco Aspide
Zadelpen FSA SL-K
Wielen FSA SL-K
Banden Conti RaceKing (29 x 2.2”)

Gewicht 9,7 kg
Zitbuis-/balhoofdhoek 73,5°/71°
Zit-/boven-/balhoofdbuis 495/625/125 mm
Stuur/-pen 720/75 mm
Liggende achtervork 427 mm
Bracket-drop 42 mm
Wielbasis 1.108 mm






Vorige pagina Naar boven
Deel dit artikel
Zoeken
Nieuwsbrief

Schrijf je in en ontvang ons E-NEWS

Social media


Bike video's



Volg ons

Poll

WINTERBANDEN

Divide